Slik tar vi ansvar
Våre sertifiseringer
Better Cotton Initiative
Vi samarbeider med Better Cotton for å forbedre bomullsdyrking globalt.
Better Cotton er verdens ledende bærekraftsinitiativ for bomull. Better Cottons oppdrag er å hjelpe bomullssamfunn med å overleve og trives, samtidig som miljøet beskyttes og gjenopprettes. De fremmer beste praksis innen mer ansvarlige produksjonsmetoder ved å utdanne landbruksamfunnet som dyrker bomull. Better Cotton skaffes via et massebalansesystem og kan ikke fysisk spores til sluttprodukter. Better Cotton er ikke en vare, men en sak som deles av alle som bryr seg om bomull og dens bærekraftige fremtid.
For øyeblikket skaffes 66% av vårt bomullsbehov som BCI-bomull og økologisk bomull. Målet vårt for 2027 er at 80% av vårt totale bomullskjøp skal skaffes fra enten Better Cotton eller økologisk bomull. Les mer om Better Cotton her.
I SAYs medlemsnummer er 1005621.
LENZING™ ECOVERO™ Viscose
LENZING™ ECOVERO™ Viscose er en viskosefiber-merking som har til formål å sikre ansvarlig produksjon for en mer bærekraftig miljø. Viskosefibrene er sertifisert med EU-miljømerket, som kun tildeles produkter og tjenester som har en betydelig mindre miljøpåvirkning gjennom hele livssyklusen. Råmaterialet til fibrene er tre, som konverteres til tekstilfibre ved å bruke 50% mindre vann og CO2-utslipp enn ved produksjon av generisk viskose. Til slutt renses vannet før det returneres til naturen. Et spesielt produksjonssystem gjør det mulig å identifisere LENZING™ ECOVERO™ viskosefibrene i sluttproduktet, selv etter lange tekstilforarbeidings- og transformasjonsprosesser gjennom verdikjeden. Når du kjøper klær merket med LENZING™ ECOVERO™ på etiketten, kan du derfor være 100% sikker på hvor den bærekraftige viskosen kommer fra.
I SAY har en LENZING™ ECOVERO™ Viscose-produktlisens for alle stiler.
OEKO-TEX® STANDARD 100
STANDARD 100 av OEKO-TEX® er et av verdens mest kjente merker for tekstiler som er testet for skadelige stoffer. Det står for tillit og høy produkt sikkerhet for forbrukere. Hvis en vare bærer STANDARD 100-merket, kan du være sikker på at alle komponentene i denne artikkelen, dvs. stoff, tråd, knapp, glidelås og annet tilbehør, er testet for skadelige stoffer og at varen derfor er ufarlig for menneskers helse. Med ditt OEKO-TEX sertifiserte produkt, skal alle materialer og komponenter overholde testkriteriene i STANDARD 100. Testkriteriene utføres ensartet over hele verden av de uavhengige OEKO-TEX® -instituttene, som for eksempel Teknologisk institutt i Danmark, og kan anvendes på alle tekstilprodukter fra tråd til ferdig produkt.
Økologisk bomull
Bomull er et av de mest populære materialene for klær på grunn av dets mange gode egenskaper. Vi må imidlertid ikke glemme at den omfattende produksjonen har både menneskelige og miljømessige konsekvenser. Vi streber etter å bruke økologisk bomull eller Better Cotton når vi produserer bomullsklær. Akkurat som med økologiske grønnsaker kan man ved dyrking av økologisk bomull ikke bruke pesticider og uorganisk gjødsel. Det betyr at du får et plagg der garnet er produsert helt uten bruk av giftige kjemikalier, og det er selvfølgelig bedre for både deg og miljøet.
Resikulert polyester
Vi synes det er helt fantastisk at vi kan transformere brukte plastflasker til moteplagg. Polyester er en av de mest populære materialene i tekstilbransjen, fordi fiberen er så sterk. Derfor er klær laget av polyester langvarige, enkle å vedlikeholde og rengjøre - og de krøller ikke heller! Mange plastflasker flyter rundt i verdenshavene, mens andre blir kastet på tilfeldige steder. Flaskene forurenser naturen og tar mer enn 1000 år å brytes ned. Men heldigvis kan flaskene få et nytt liv og bidra til et bærekraftig initiativ for produksjon av polyester, som vi alle kan dra nytte av. Resirkulert polyester er laget av brukte plastflasker, og omgjort til nye polyesterfibre. Det resirkulerte polyesteret vi bruker her hos I SAY, er "post-consumer", som betyr at flaskene tidligere har blitt brukt av forbrukere. På denne måten bidrar vi til å resirkulere de mange plastflaskene. For å lage en t-skjorte av resirkulert polyester går det med ca. 10 halvliters PET-plastflasker.
Metervarer produsert i Danmark
Dansk design og produksjon ligger oss nær hjertet. En del av garnene våre blir strikket til stoff hos samarbeidspartneren vår, Sontex i Ikast, Danmark. Det betyr mye for oss å kunne støtte lokal produksjon i Danmark og dermed bidra til en bærekraftig tilnærming til anskaffelse av meterstoff.
Våre lokalt produserte metervarer er også enten OEKO-TEX-sertifisert eller strikket av Better Cotton-garn.
FSC Forest Stewardship Council
FSC er en bærekraftig initiativ for produksjon av tre. De sikrer omtanke for mennesker, dyr og natur i skoger, hvor vi kan bruke produkter laget av tre med bærekraftige initiativer i tankene. FSC fokuserer på mange forskjellige områder og aktiviteter for å styrke FSC-merket. Spesielt arbeider de for å skape et bedre system for de mange virksomhetene, skogeierne og organisasjonene som arbeider med FSC. FSC-sertifiserte skoger beskyttes helt og det hugges ikke mer tre enn det skogen selv kan reprodusere. Truede dyr og planter beskyttes fra disse skogene. Lokal arbeidskraft brukes så langt det er mulig, men skogarbeiderne må ha ordentlig sikkerhetsutstyr, lønn og den rette opplæringen. I et FSC-sertifisert produkt, må alle ledd i leverandørkjeden også ha en FSC-sertifisering. Så du kan kjøpe tre og papir fra skoger med bærekraftige tiltak. I SAY bruker FSC-sertifiserte produkter til blant annet vår emballasje og hangtags.
God samvittighet er tråden i alt vi gjør. Dette er kun mulig på grunn av vårt nære og tillitsfulle forhold til våre nøye utvalgte leverandører.
Vi vet at klærne våre blir produsert av mennesker med gode arbeidsforhold. Vi vet at de kan levere, og at de leverer høy kvalitet. Og materialene blir nøye valgt med tanke på bærekraftige initiativer.
For oss er bærekraftige initiativer mer enn en trend. Det er en holdning, og vi bryr oss oppriktig om hvor materialene våre kommer fra, hvordan klærne blir produsert, av hvem, og hvilket avtrykk det har på miljøet. Det er også en prioritering for oss at vår emballasje, hangtags og annet oppfyller sertifiserte materialer.
Det er viktig for oss at produktene våre oppfyller Better Cotton, OEKO-TEX og andre internasjonalt anerkjente standarder, slik at du kan handle i I SAY med god samvittighet for kroppen din og omgivelsene dine.
Din bestilling
Kan jeg endre bestillingen min etter utsjekking?
Du kan sende oss en e-post så snart som mulig eller ringe oss med ønsket om å endre noe i bestillingen din. Da vil vi forsøke å hjelpe deg før bestillingen din blir sendt. Dette er imidlertid ikke noe vi kan garantere, da vi selvfølgelig ønsker å pakke og sende bestillingen din så raskt som mulig.
Har dere mottatt bestillingen min?
Fikk du ikke ordrebekreftelsen din? Vennligst kontakt oss på care@isay.dk eller på telefon + 45 30 53 42 73. På den måten kan vi raskt sjekke om bestillingen din har blitt behandlet riktig.
Ikke mottatt bestillingen min.
Det kan være flere grunner til at du ikke har mottatt bestillingen din. Derfor, kontakt oss på care@isay.dk eller på telefon + 45 30 53 42 73 slik at vi kan undersøke bestillingen din og spore pakken din.
Kan jeg kansellere bestillingen min?
Hvis bestillingen din ikke har blitt sendt ennå, vil du kunne kansellere den hvis vi ser meldingen din i tide før sending. Derfor, send oss en e-post så snart som mulig til care@isay.dk eller ring + 45 30 53 42 73 hvis du ønsker å kansellere bestillingen din. Hvis vi allerede har sendt bestillingen din, er det dessverre ikke mulig for oss å kansellere den. I dette tilfellet er du selvfølgelig velkommen til å returnere bestillingen tilbake til oss.
Levering
Når kan jeg forvente å motta pakken min?
Vi pakker og sender ut bestillinger hver ukedag. Vi leverer pakken din med Bring, som forventes å ankomme innen 2-5 arbeidsdager. Hvis du bestiller på en fredag etter kl. 13:00, lørdag eller søndag, sender vi pakken din på påfølgende mandag. Imidlertid kan det være ekstra leveringstid i forbindelse med travle perioder som jul.
Hva er prisen på frakt?
Bestillinger over 999,00 NOK:
- Bring pakkeshop, 2-5 hverdager: GRATIS
- Bring hjemmelevering, 2-5 hverdager: 79 NOK
Bestillinger under 999,00 NOK:
- Bring pakkeshop, 2-5 hverdager: 99 NOK
- Bring hjemmelevering, 2-5 hverdager: 129 NOK
Retur og bytte
Hvordan returnerer jeg?
Vi har utviklet en guide om hvordan du returnerer en vare. Du finner den her: https://isayshop.no/pages/return.
Kan jeg bytte en vare?
Hvis du ønsker å bytte til en annen størrelse, må du legge inn en ny bestilling og returnere den gamle ordren til oss. Dette sikrer den enkleste og raskeste behandlingen av din nye vare.
Hvis du bestiller den samme stilen i den nye ønskede størrelsen, kan vi sørge for at du beholder eventuelle rabatter du fikk på den opprinnelige bestillingen. Hvis du ønsker dette, kan du sende en e-post til care@isay.dk, så vil vi sørge for at du får en ny rabattkode.
Har dere mottatt returpakken min?
Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du vil vite om vi har mottatt returpakken din. Ellers vil vi alltid anbefale at du sjekker sporingsinformasjonen din, slik at du kan se hvor pakken din befinner seg.
Når kan jeg se refusjonen på bankkontoen min?
Når vi mottar returpakken din, vil vi vurdere tilstanden til varen og deretter behandle returen.En refusjon tar vanligvis 3-5 bankdager, men kan ta opptil 10-14 bankdager avhengig av din bank etter at vi har behandlet tilbakebetalingen.
Hvor lang tid har jeg for å returnere?
Du har en full returrett på 14 dager. Dette betyr at du har rett til å kansellere kjøpet ditt i opptil 14 dager etter at du har mottatt varen, så lenge varen ikke er tatt i bruk (bare prøvd) og er i samme stand som ved mottak.
Koster det penger å returnere eller bytte en vare?
Vår medfølgende returetikett koster 150,- ved bruk, og dette beløpet trekkes fra det beløpet du skal ha refundert.
Fordelene ved å bruke våre returetiketter er at returpakken er forsikret og kan spores via Bring Track and Trace. Du har ansvaret for pakken/varene til vi mottar den. Derfor anbefaler vi alltid at du sender bestillingen din med våre returetiketter, da vi ikke tar ansvar for andre etiketter eller uforsikrede forsendelser.
Klager og feil
Hvis varen hadde feil eller mangler da jeg mottok den, hva skal jeg gjøre?
Hvis du har oppdaget en feil eller mangel i varen din som ikke har oppstått på grunn av feil bruk, vennligst kontakt oss på care@isay.dk eller telefon + 45 30 53 42 73. Avhengig av den spesifikke situasjonen, vil du motta videre instruksjoner så snart som mulig. Vi setter stor pris på bilder av feilen, slik at vi kan videreformidle informasjonen til våre produsenter.
Ditt kjøp er selvfølgelig dekket av reglene i Kjøpsloven. Dette betyr at du enten kan få en defekt vare reparert, byttet, pengene tilbake eller en prisreduksjon, avhengig av den spesifikke situasjonen.
Hvis jeg mangler en vare i bestillingen min og/eller har mottatt feil vare, hva kan jeg gjøre?
Selvfølgelig, vi beklager veldig! Send oss en e-post til care@isay.dk eller ring oss på + 45 30 53 42 73, og vi vil sørge for å sende riktig vare så snart som mulig hvis den fortsatt er på lager. Hvis varen ikke lenger er tilgjengelig, vil vi selvfølgelig refundere hele beløpet.
Rabatt
Hvor skal jeg legge inn rabattkoden min?
Du legger inn rabattkoden din i handlekurven, der du vil se et felt kalt 'Rabattkode'. Trykk deretter på 'Bruk' -knappen, og systemet vil anvende rabatten din.
Kan jeg få en rabattkode?
Som ny kunde hos I SAY, er du velkommen til å melde deg på vårt nyhetsbrev, der du vil motta en rabattkode via e-post som gir deg 15% rabatt på din første bestilling.
Jeg mottok ikke rabattkoden min da jeg meldte meg på nyhetsbrevet.
Etter at du har meldt deg på nyhetsbrevet vårt, vil du motta en velkomst-e-post med rabattkoden din. Husk å sjekke søppelposten din. Dessverre kan vi oppleve at systemet kan være litt tregt med å sende ut velkomst-e-posten vår. I slike tilfeller kan du alltid skrive til oss, og vi vil hjelpe deg med koden din.